Thursday 27 March 2014

Korea. Sedikit coretan tentang rehlahku

Coretan diriku
Dihadapan International Student Building of Semyung University
Almost setahun sudah berlalu anak bongsu dari empat orang ini berada di negara sonata. alhamdulillah semuanya berjalan lancar. terima kasih Ya Allah beri peluang untukku menjejakkan kaki disini. Throwback 5bulan dulu masa mula-mula sampai. masyaallah kelakar betul. kelakar tengok diri ini. obvious excited. culture shock la agaknya. by the way takda apa yang mampu aku katakan cuma Subhanaallah yg mampu diucapkan Maha Suci Allah sebab beri peluang

8bulan telah berlalu pejam celik now this aku da jadi 선배 sekarang. ^__^
berselisih dengan 후배 patut-patut kena "bow" kalau ikut culture korea. hehe
tapi takpa 선배 sorang ini very spotting , panggil nama sahaja sudah memadai. Tengok pada raut muka junior masing-masing sgt seronok dapat sampai "Overseas". hehe. Dulu perasaan itu jugalah senior awk ini rasa, bermonolog aku sendiri sambil tersenyum melihat gelagat mereka

Sebagai seorang "Senior" sudah memang menjadi tanggungjawab aku menunjukkan kepada mereka serba sedikit cara-cara bagaimana hendak "survive" di negara orang. Basic DO's and DONT's sebagai seorang muslimin/muslimah di negara majoriti non-muslim.

sedang berjalan-jalan bersama junior di Ibu kota Korea iaitu Seoul di Itaewon lokasi dimana ramai muslim di kawasan ini. disini juga kita dapat bertemu satu-satunya masjid di seoul iaitu  Central of Itaewon Mosque

gambar di hadapan Central of Itaewon Mosque

Sebenarnya takda apa yang perlu dibanggakan belajar overseas. masuk kelas. balik kelas. exam. dapat result. rencah sebagai seorang mahasiswa. biasalah mgkin sedikit extravaganza pada bahasa, dan sedikit budaya dan pengalaman kot?? yang menjadi nilai tambah sebagai graduan luar negara. sedarilah ia bukan "seronok sangat seperti anda di luar sana sangkakan" sebab aku tak minat bahasa!!(hahaha) memang aku hentam ja la belajar. tapiiiiiii!!! tak power-power aku bahasa jap, sat ge aku try nak buat sentences korea yang mudah-mudah. I'll show you all how good my korean. hehe

소개
안녕하십니까.
천 파우지 입니다. 말레시아 에서 왔습니다. 스물넷 입니다. 세명대학교 입니다

(Self_Introduction
Annyong hasimnika.
Nama saya Fauzi. Berasal dari Malaysia. Berusia 24tahun. Sedang belajar di Semyung University)



Korea dimataku

masa mula-mula sampai korea benda apa yg pertama aku survey ialah betul ke orang korea mostly ATHEIS. sebenarnya ia memang benar. walaupun di lihat banyak church kristian namun sememangnya mereka kurang berminat dengan ugama. namun, walaupun dikatakan ATHEIS terdapat juga beberapa kepercayaan yg sebenarnya atheis ini spt mana yg kita tahu mereka suka berinteraksi dengan logika akal semata-mata dalam menentukan satu itu baik atau buruk, mereka perlu persoalkan juga dalam hal kepercayaan ini. antaranya mereka juga mempercayai sial-sial ini seperti kuasa roh jahat, angka 4, hadiahkan sabun serbuk kepada mereka yg baru berkahwin agar cepat kaya kerana buih sabun yg membuak-buak itu di qiaskan kpd duit mereka semakin bertambah. pelik tak? kata atheis pandai guna logik akal?? tapi dalam hal ini mereka bertaqlid buta kpd perkara karut ini.
gambar semasa menjadi volunteer event Islam Saranghaeyo 2.0 di sekitar Seoul bertujuan memberi sedikit pemahaman tentang Islam kepada warga Korea 

tidak kita sebagai seorang islam. kita beriman apa yang Allah dan rasul saw. berkenaan rezeki/jodoh/mati kita suma telah di tentukan dan mana kita sbg muslim perlu berusaha/ikthiar untuk mendapatkannya

mereka ini juga mempunyai tabiat hormat yg melampau2. aku penah di panggil oleh seorang staff yg menjaga kebajikan asrama kami di sini. sebab kena panggil sebab aku tak "bow" masa berselisih dengan dia. ceritanya adalah bermula kerana aku terkejar-kejar ketika kelas pagi dengan lambatnya cuaca pulak boleh tahan sejuk mana nak perasan selisih dgn dia. haha. aku gelak je dia marah depan2 muka aku sebab bukan aku paham pun dia cakap apa. hehehe. point dia adalah sebelum anda belajar di korea kena biasakan belajar hormat orang dia dulu. tak perlu terlalu tunduk untuk nak hormat, cukup sekadar isyarat menganggukkan kepala sudah memadai. kerana islam melarang tunduk hormat yg melampau kepada manusia walaupun dengan alasan "hormat". 

Budaya "Palli-Palli"

gambar di Subway station (지하철 역)
gambar penulis di depan main gate semyung university
kalau buat kerja tak cepat-cepat itu bukan orang korea namanya. maksud "palli-palli" itu sendiri adalah "cepat-cepat". hehe. aku ada satu cerita yg agak kelakar tapi aku rasa ada nilai yang baik untuk di kongsikan. mereka ni kalu buat kerja memang sgt pantas. pernah satu masa dulu. inilah rutin aku sebagai seorang yg suka mencari ketenangan keseorangan. rutin aku setiap minggu adalah dengan membuat rondaan di pusat bandaraya korea iaitu Seoul. ada satu ketika sampai di perhentian bas gangbyeon (dong-seoul bus station) jenuh aku menahan nak terkucil. hehe. dengan pantas aku mencari toilet utk melepaskan hajat. tengok-tengok pulak, ahjumma tengah cuci toilet. aku pulak dah tak tahan, nak masuk ke tak ni. arhh!! masuk jewla. masuk toilet tak sampai seminit ahjumma da ketuk pintu suruh cepat. haha. aku buat "dunno" jewla sbb belum habis qada hajat. tengok-tengok dia buat apa..haha.. sekali die punya Mop jolok ikut bawah pintu la. adoii. ahjuma klu ye pun nak cuci tunggu la aku keluar dulu. begitulah sikap mereka orang korea ni. kita orang melayu ni sudah terbiasa rileks-rileks buat kerja so datang sini agak "annoying" jugakla at first. from time to time we strive to learned and adapted their culture and at last we've succeeded for it^^





1 comment:

Komentar

Past Stories

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...