Saturday 9 July 2016

Cerita Budak Malaysia Internship & Beraya di Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya, Indonesia

Masa memula nak buat keputusan untuk ke Surabaya, Indonesia ini, antara perkara pertama yang aku tanya diri.. hmm jiwa cukup kental ke beraya di Perantauan tanpa keluarga bersama.?! Yela bukan apa, duration program yang aku pergi ini adalah waktu puasa dan raya yang mana aku tak boleh balik ke Malaysia, tu yang fikir 10X tu..

Figura 1 : Gambar hiasan


fikir punya fikir aku nekad jugak, kerana aku fikir peluang itu tidak akan datang kali kedua. So aku pergi. ya aku pergi walaupun homesick-homesick masa raya pertama.. lama-lama okela kot.
bak kata perumpamaan "ALAH BISA TEGAL BIASA"
Mesti jugak ada yang tertanya aku buat apa dekat Surabaya, Indonesia ini? ha oke, korang tak payah nak stalk ke apa ke, biar ABAM cerita skek. Oke aku sedang menjalankan Latihan Industri selama 3 Bulan di INSTITUT TEKNOLOGI SEPULUH NOPEMBER di bawah Department Teknik Jurusan Electro specific kepada major area yaitu POWER SYSTEM SIMULATION LAB di bawah seliaan Prof. Ir Ontoseno Penangsang.

Baik, mesti juga tertanya-tanya Internship di Universitas itu apa benda yang kau buat?! Kalau bagi pelajar Engineering, sebenarnya kalau kata Internship nie tak mesti kita masuk kilang, masuk consultant farm, kontraktor, GLC dsbnya. kita boleh je masuk Universitas jadi Asisstant Professor. kalau korang nak tahu kerja-kerja di luar sana kebanyakanmya adalah hasil invention, researching yang di buat di Universitas. kalau nak kata Universitas tidak ada kaitan dengan industri, kita kena tanya balik dekat kerajaan negara masing-masing untuk apa Professor, Saintis bekerja didalam lab, habiskan masa mereka berpuluh tahun untuk untuk membangunkan teknologi, kalau kita kata Universitas itu tiada kaitan dengan Engineering Practice. Setuju ? Yela cumanya kita kena pastikan juga tempat yang kita pergi itu betul atau tidak ada melakukan perkara-perkara yang kita mahukan untuk memenuhi requirement kita berINTERNSHIP disitu.
pendapatan sebegini lebih wasatiyyah dan lebih pertengahan berkenaan isu boleh atau tidak internship di Universitas.


So position aku di sini adalah sebagai Research Assistant Lab dan juga sebagai Power System Simulation Lab Member yang mana kami ada beberapa projek yang sedang berjalan di sini yaitu :-

a) Eco Garden Automatic Water Sprinkler Powered by Solar Energy
b) Micro Grid as a Second Supply Energy  for Power System Simulation Lab

Figura 2 : Gambar di gate hadapan ITS. Kalau korang datang, jangan lupa ambil gambar di sini !

So korang dah tahu sebab apa abam datang sini. ada pulak member member cakap abam datang sini vacay. damn! giler apa vacay siap tak balik raya.!!!
Asal tak boleh balik pulak? balik jelaa..

oh okay tentu ada yang tak tahu berkenaan jenis VISA PELAJAR ke luar negara.

Berkenaan VISA PELAJAR, setahu aku terdapat 2 jenis VISA PELAJAR yaitu:-

a) Single Entry Visas
b) Multiple Entry Visas

Untuk Single Entry Visa selalunya ia untuk kegunaan pelajar untuk menetap kurang daripada 6Bulan dan anda hanya dibenarkan masuk  dan keluar hanya sekali sahaja. bermakna kalau 5 bulan latihan dan habis sahaja tempoh 5bulan itu barulah anda dibenarkan meninggalkan negara itu.

dan untuk Multiple Entry Visa ia untuk kegunaan lebih daripada 6bulan. bermakna anda di benarkan keluar dan masuk ke sesuatu negara dan pergi pulang ke negara anda tanpa ada had sekatan.

Namun kemungkinan sekatan had masa itu berubah-ubah bergantung kepada Undang-undang sesebuah negara

so, fahamlah kita bahawasanya abam bukan sesaja nak beraya di sini, ia melibatkan Undang-undang yang telah di tetapkan oleh Imigration Indonesia.

dah tak balik beraya apa benda nak buat. Jemm jugak sekejap pker nak buat apa pagi raya. HAHA
yela selalu makanan dah tersedia di atas meja makan sebelum pergi solat hari raya kan? haha serius weyy korang kalau beraya dekat peratauan nie selalunya kalau tanya budak budak nie apa benda yg dorang buat, jawapan yang sama jee pergi Embassy Malaysia atau makan sama sama kawan yang tak balik atau duduk depan laptop makan biskut sambil likes gambar orang berhari raya. yang ni wajib !! HAHA

tapi Alhamdulillah abang ada jugak benda yang menarik dibuat sempena hari raya antaranya:-

1) Hantar gambar dan ucapan salam perantauan di Facebook.

Figura 3 : Gambar kiriman salam perantauan di Facebook Salam Perantauan 2016


2) Makan Bersama-sama dengan kawan-kawan muslim daripada Negara Afrika seperti Tanzania, Uyanda, Kongo, Algeriam Nigeria dan dsbnya. Dorang siap tanya aku lagi, Fauzi how the Africa cuisine? dan ada jugak beberapa perkara yang mereka cerita dekat aku seperti masalah politik di most african coutry, bagaimana kekayaan negara mereka di cabul oleh tangan-tangan asing dsbnya.

3) Pergi Beraya di Rumah Pelajar Malaysia di Universitas Airlangga. Ini saat yang paling menyeronokkan kerana abam dapat makan makanan Malaysia selepas 1 bulan kot !! pergi mana-mana perangai malaysia dorang ni tetap tak hilang, perkataan S**L kat setiap hujung ayat memang menunjukkan kau memang malaysia. korang faham tak? tak faham suda.....HAHA... ok pada malam hari raya pulak dorang ajak tengok wayang cerita TARZAN, abam layankan jela HAHA

4) Dapat tangkap gambar kenang-kenangan di sekitar ITS. Campus abam sunyi sepi kot. Yela semua orang balik kan...Dalam istilah bahasa Indonesia balik kampung di panggil " MUDIK KE KAMPUNG ". so kalau kau sebut balik kampung dekat dorang, krik krik and sound weird jugak sebenarnyaa. so tanya dekat dorang Gak Mudik ke kampung ya mas? itu lebih nampak ke-Indonesiaan kau. HAHA


Figura 4 : Gambar tengah bersiap-siap nak pergi Persidangan Agung UMNO kali ke-59




Figura 5 : Gambar di hadapan Asrama Mahasiswa ITS. Abam duduk asrama je sebab murah sebulan 350k RP dalam seratus RM 100. 



Figura 6 : Aissh apasal SPEDA (bahas melayu basikal) abam nie kayuh kayuh kat tempat sama jee?! Ahhh tongkat tak turun kan !! HAHA




Figura 7 : Gambar di hadapan  Deparment Jurusan Teknik Elektro. Kasut sport spoiled , HAHA lantak kau la. bak kata kawan abam.. takpe, duduk dalam hutan kan sapa nak kisah ! kawan abam nie budak malaysia dkt jakarta. bandar la kataakan, so dia cakap surabaya nie kampung dan hutan. kuajaqqq !


Figura 8 :  Abam termenung menanti tulang rusuk kiri abam selama 26tahun yang tak berapa nak bergetar sgttttt muncul ! Cia cia cia HAHA



Figura 9 : Akhir kata selamat hari raya dan Maaf Zahir dan Batin . Semoga Allah terima amal kebaikan kita semua. Ameen


#SalamPerantauan2016
#Surabaya2016
#Internship
#InstitutTeknologiSepuluhNopember
#BudakMalaysiaDiSurabaya
#BudakMalaysiaDiITS
#PelajarMalaysiaDiITS
#PelajarMalaysiaDiIndonesia
#UniversitiKualaLumpurInternationalCollegeBMI
#BudakIcoleBMI2016
#ProudToBeMalaysia
#TanahTumpahnyaDarahku
#HidupBudakMalaysiaDiPerantauan2016

Mohd Fauzi Bin Mahmud
Surabaya
09 Julai 2016

fb : abu farisz alandalusi


No comments:

Post a Comment

Komentar

Past Stories

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...