Wednesday 22 August 2012

RAYA MEREKA MERIAH, RAYAKU SEMBAM DEK MEMIKIRKAN MASALAHKU

ape cerita nie Mr admin punyer raye? so far, alhamdulillah. oke. besederhana. tak terlalu melampau. Mr admin balik kg ker? Alhamdulillah sye balik kg di Perak. 

ape related dengan tajuk "RAYA MEREKA MERIAH, RAYAKU SEMBAM DEK MEMIKIRKAN MASALAHKU" . oke pade suatu hari, eceh eceh.  gedik plak. sebenarnya aku cuba mencari penyelesaian bagaimana utk aku cuba mengelak dari bersalam dengan sepupu n makcik2 yang tak thabit. jenuh aku memikir.

bende ini sekian lame dan mudah aku katekan telah menjadi kebiasaan. secara hukumnya tetap berdosa. kebiasaan tidak boleh mengubah hukum haram kpd harus makruh or sunat walaupun d sana ada pandangan ulama'. namun di sana dalil hadis dan nas quran sgt jelas. so no point la nak takwil2 lg. 

so aku mencari the best way utk solve bnde ni. ape yang aku perlu lakukan? aku perlu memikirkan jalan penyelesaian di mana ia berlandaskan hikmah dlm menegur dan memberikan impact pelajaran pde si dia yang di tegur..

so terkeluarlah idea seperti berikut:

1) (sambil melemparkan senyuman) makcik kite kalo nak salam makcik kene simen tgn makcik (mcm owg patah tgn tue) n then baru kite boleh bersalam.

2) takpon kalo ade sepupu aku yang dtg beraya, aku da usha dari jauh. ok die nie kaki salam. so aku akan nyorok siap2 or pegilah kotorkan tgn pgg la rantai motor ke ape ker. so bile dia dtg aku ckp tak yah lah salam tgn kotor..

3) takpon dalam situasi laen aku ajak dorang berhujah, ha yg nie spesies degil dan ketegaq. tapi kalo bg dalil pon dorang payah nak fhm. aku kena bekalkan hujah yg bermain logik akal. ha. oke cmnie kite bersalaman nie utk ape? mesti die akan ckp bermaafan2 la. oke die da masuk perangkap. oke ape makne kemaafan yg ko phm? ha mintak ampun dosa kalo terlanjur kate terguris dsb. da tue ko mase ramadan ari tue beriya ko nanges2 bagai mintak ampun kat Allah dari dosa patue syawal buat balek dosa. (k2 aku insaf). 

4) the last one is. biarlah aku berterus terang. wat pe yang aku  fikirkan utk menjaga hati manusia. hukum Allah menjadi keutamaan. so kalau haram cakap haram. oke kite xbleh salam. haram. settle~.

oke. kesimpulannya cubalah sedaya upaya kita menegakkan kebenaran walaupun ia pahit. berbantulah kita dalam melakukan kebaikan dan jangan jika berbantu dalam melakukan kemungkaran kelak setiap perkara yg kite lakukan akan di tanya di mahkamah Allah esok.

Ya Allah ampunilah kesilapan kami, pimpinlah kami ke jalan yang Kau redhoi.. Ameen.

No comments:

Post a Comment

Komentar

Past Stories

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...