Friday 8 July 2011

SUMBER REZEKI KU DI KALA CUTI SEMESTER.

Alhamdulillah..syukur kepada Allah dengan Rahmat-Nya cuti sem kali ini di izinkan aku untuk bekerja. Mungkin inilah dikatakan dengan rezeki Allah, setelah sekian lama aku tercari-cari ke hulu ke hilir akhirnya penantian ku terhasil. Alhamdulillah..


Ceritanya bermula bila mana, aku di pelawa oleh akak iparku untuk bekerja di tempat kerja beliau. Dengan pantas aku berkata "boleh jugak, owg pon dok uma tak watpe". Akak iparku berkata "ok nanti papehal akak bagitaw ko".
Hampir dua minggu aku menunggu, tiada sebarang jawapan. Hatiku mula bermonolog "tak de rezeki la nie, tak pela". Kalau ada rezeki tetap ade jugak. (ayat sedapakan ati yang kecewa). 


Selepas dua minggu, aku di beritahu oleh akak iparku kerja itu da ade owg plak (kene selang). "Tak pew sabar Mohd Fauzi Mahmud, langit tak selalu cerahkan. Punyer la aku menunggu dengan penuh kesabaran, tapi owg yg selang tue memangla. Aku belajar suatu benda dari sini. Jangan mengharapkan benda yang tak pasti.Kalau rezeki itu tertulis untuk aku, tetap die untuk aku", bermonolog lagi hati ini sendiri .

Sebelum aku menceritakan analogi cerita ini lebih jauh, izinkan ku menukar gaya bahasa penulisanku dari bahasa melayu "pure" kepada bahasa melayu "rojak".hik3...

Hampir sebulan kot aku dok uma, makan+titow+maen tenet+bace buku and bla bla bla..tak taw nak buat pew darh. Btw i juz mentioned it, not to proud my self, Di dalam cuti rilek2 kt uma aku semakin rapat dengan masjid, selalu attend solat berjemaah 5 waktu,merapatkan ukhwah muslimin, bercampur dengan ustaz2 dan para2 pemikir islam (ulama), sempat jugak aku ajukan soalan kt downg. mendengar explaination dari downg nie.penuh dengan hikmah. 

Terasew satu instint yg tak penah aku rasew b4 this. rasew excited pon ea jgk. macam nak tukar bidang jew, nak jadi "Ustaz" ?? What do u think?? Nothing is impossible right?..Maulana Al- Sheikh Al- Syahid Muhaddith Mohd Fauzi Mahmud Al- Hafiz Qardawi..insya'Allah..(@_@)v


Niela masjid  tempat aku attend solat berjemaah yg di ceritakan tue & tempat aku menuntut ilmu akhirat. Masjidil Al-Islah Telok Gong Pelabuhan Klang.




Selepas hampir sebulan jgk dok uma tak wat apew dan aku terus beriktiar tuk mencari kerja di samping berdoa kepada Allah supaya di permudahkan setiap langkahku, akhirnya aku di beritahu oleh akak iparku yang ade kekosongn sebagai Part-timer di tempat kjew die. Alhamdulillah akhirnye dapat jgk aku bekerja. Moral of the story cerite aku ini, Allah sengaje menguji tahap kesabaran kitew, Dia ingin melihat sejauh mane pengharapan kitew pada-Nya. The important one is "As sobru minal iman". Sabar. senang di ungkap dengan mulut tapi payah untuk diamalkan sifat ini. 




Ini adalah pintu masuk utama tempat kjew aku Open University Malaysia. Kete2 yg selambe gadak park kat depan tue adalah kete Otai2 such as Prof2, Dr, Assc n bla bla..downg ade share dalam OUM nie.


Setiap pagi aku akan bangun pukul seawal enam pagi utk menunaikan solat subuh. lepas tue pew lagi bukak TB 1. ade satu rancangan pagi tue memang interesting bg aku. law tak silap hafazan al-quran. Ea la kan, kitew sedar diri kitew nie tak la sepandai sealim tahfiz al-quran tue, unless kitew dgr bacaan al-quran pagi2 dapat gak pahala an. Mane taw satu hari nanti kitew plak dpt berada di tempat mereka tue. Insya'Allah. kitew kne azamla selalu, and then di sertakan dgn usahe. 

Nak di jadikan cerita sebenarnye aku sajew berbuat begitu supaye lepas jew solat subuh malas nak tidur balek. So, buat la ape2 bende yg berfaedah an.

Tepat jew pukul tujuh lima puluh pagi, mase tuk bersiap2 utk pergi kjew. Perjalanan dari umaku  ke tempat kerja memakan masew selame 20minit. KL oh KL pagi2 jew ko nak jem. Tak pew, sudah menjadi asam garam ku hidup disini. Dengan lafaz Lillahita'ala (hidupku matiku ibadahku adalah kerana-Mu Ya Allah) aku meredah onah kesesakan lalu lintas di Kotarayaku ini. Akhirnya sampai juga opis. Alhamdulillah (^_^)

Begitu life aku seari-ari sepanjang cuti nie.Hmm..sem baru nak bukak. Dengan duit gaji yang ade nie dapatlah jugak aku survive hidup tak yah nak mintak duit parenz an. Arap2 mak ngn bapak leh la gather duit banyak2 tuk pergi haji. Anak kamu nie tak penah lupe mendoakan kesejahteraan kamu. Insya'Allah

-the end- 

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Komentar

Past Stories

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...